
Southern Illinois University Carbondale
OpenSIUC

Research Papers Graduate School

Fall 11-9-2012

Media Coverage of the 2011 Presidential elections
in Uganda: A comparative content analysis of New
Vision and Daily Monitor newspapers
Bob Roberts Katende
bobkatende@yahoo.com

Follow this and additional works at: http://opensiuc.lib.siu.edu/gs_rp

This Article is brought to you for free and open access by the Graduate School at OpenSIUC. It has been accepted for inclusion in Research Papers by
an authorized administrator of OpenSIUC. For more information, please contact opensiuc@lib.siu.edu.

Recommended Citation
Katende, Bob Roberts, "Media Coverage of the 2011 Presidential elections in Uganda: A comparative content analysis of New Vision
and Daily Monitor newspapers" (2012). Research Papers. Paper 318.
http://opensiuc.lib.siu.edu/gs_rp/318

http://opensiuc.lib.siu.edu?utm_source=opensiuc.lib.siu.edu%2Fgs_rp%2F318&utm_medium=PDF&utm_campaign=PDFCoverPages
http://opensiuc.lib.siu.edu/gs_rp?utm_source=opensiuc.lib.siu.edu%2Fgs_rp%2F318&utm_medium=PDF&utm_campaign=PDFCoverPages
http://opensiuc.lib.siu.edu/grad?utm_source=opensiuc.lib.siu.edu%2Fgs_rp%2F318&utm_medium=PDF&utm_campaign=PDFCoverPages
http://opensiuc.lib.siu.edu/gs_rp?utm_source=opensiuc.lib.siu.edu%2Fgs_rp%2F318&utm_medium=PDF&utm_campaign=PDFCoverPages
http://opensiuc.lib.siu.edu/gs_rp/318?utm_source=opensiuc.lib.siu.edu%2Fgs_rp%2F318&utm_medium=PDF&utm_campaign=PDFCoverPages
mailto:opensiuc@lib.siu.edu


  

 
 
 
 

MEDIA COVERAGE OF THE 2011 PRESIDENTIAL ELECTIONS IN UGANDA: A 
COMPARATIVE CONTENT ANALYSIS OF THE NEW VISION AND DAILY MONITOR 

NEWSPAPERS 
 

 
 

 
by 
 

Bob Roberts Katende 
 

B.A. in Mass Communication, Makerere University, 2010 
 

 
 
 

A Research Paper 
Submitted in Partial Fulfillment of the Requirements for the 

Master of Science  
 
 
 

 
 
 
 

In the Department of Mass Communication and Media Arts  
Southern Illinois University Carbondale 

December 2012 
 
 



 
RESEARCH APPROVAL 

 
 

MEDIA COVERAGE OF THE 2011 PRESIDENTIAL ELECTIONS IN UGANDA: A 
COMPARATIVE CONTENT ANALYSIS OF THE NEW VISION AND DAILY 

MONITOR NEWSPAPERS  
 
 
 
 

By  
 

Bob Roberts Katende  
 
 
 
 

A Research Paper Submitted in Partial 
 

Fulfillment of the Requirements 
 

for the Degree of  
 

Master of Science 
 

in the field of Professional Media and Media Management 
 
 
 

Approved by: 
 

Karan Kavita, PhD, Chair 
 
 
 

Graduate School 
Southern Illinois University Carbondale 

November 7, 2012 
 
 
 



 

i 

 

 
AN ABSTRACT OF RESEARCH PAPER OF 

 
BOB ROBERTS KATENDE, for the Masters of Science degree in PROFESSIONAL MEDIA 
AND MEDIA MANAGEMENT STUDIES, presented on December 15, at Southern Illinois 
University Carbondale.  
 
TITLE:  MEDIA COVERAGE OF THE 2011 PRESIDENTIAL ELECTIONS IN UGANDA: A 
COMPARATIVE CONTENT ANALYSIS OF NEW VISION AND DAILY MONITOR 
NEWSPAPERS 
 
MAJOR PROFESSOR:  Dr. Karan Kavita 
 
 This study analyzed the content of two newspapers, namely the government owned New 

Vision and the privately owned Daily Monitor for their coverage of the 2011 presidential 

elections. A total sample size of 499 news articles was analyzed for coverage, structural and 

selection biases. The results indicated that although the presidential race involved eight 

candidates, the incumbent Yoweri Museveni received more coverage in both newspapers than 

other candidates. He was followed by his main challenge Kiiza Besigye. Third party candidates 

received minimal coverage from both newspapers. The New Vision was also found to have given 

more favorable coverage to the Museveni than other contenders. On the other hand Daily 

Monitor was also found to have provided more favorable coverage to opposition candidates than 

Museveni, reinforcing the literature of how media partisanship influences election coverage. 

Lastly, although New Vision carried more articles about the election than Daily Monitor, the 

latter provided greater depth of coverage of the election in terms of article length.  

 
 
 
 
 
 
 
 



 

ii 

 

 
DEDICATION 

 
   I wish to dedicate this academic milestone to the memories of both my parents but 

especially my mother, Mary Gorreth, may your soul rest in eternal peace. You were the first to 

hold my hand teaching me how to write; how I wish you were here to celebrate with me.  



 

iii 

 
ACKNOWLEDGMENTS 

 

First and foremost I wish to thank the administration of Southern Illinois University 

Carbondale for granting me the opportunity to study with full financial support. My appreciation 

also goes to the MCMA Professors; William Freivogel, Uche Onyebadi and Jan Roddy for their 

trust in me. 

Special thanks go to my academic Chair Dr. Kavita Karan for the guidance that saw me 

complete this study project. 

Lastly, Mr. William Recktenwald, words alone cannot express how grateful I am for 

having known you. My stay and life in the United States would not have been possible without 

your support. Thank you so much. 

 



 

iv 

TABLE OF CONTENTS 
 

CHAPTER           PAGE 

ABSTRACT  .................................................................................................................................... i 

DEDICATION  ............................................................................................................................... ii 

ACKNOWLEDGMENTS ............................................................................................................. iii 

LIST OF TABLES ...........................................................................................................................v 

CHAPTERS 

CHAPTER 1 – Introduction .................................................................................................1 

CHAPTER 2 – Literature Review .....................................................................................12 

CHAPTER 3 – Methodology .............................................................................................21 

CHAPTER 4 – Results ......................................................................................................24 

CHAPTER 5 – Discussion, Conclusion, Recommendation ..............................................32 

REFERENCES  .............................................................................................................................36 

VITA ............................................................................................................................................41 

 



 

v 

 
LIST OF TABLES 

 
TABLE           PAGE 

Table 1 ...........................................................................................................................................25 

Table 2 ...........................................................................................................................................26 

Table 3 ...........................................................................................................................................28 

Table 4 ...........................................................................................................................................30 

Table 5 ...........................................................................................................................................31 

 

 

 



1 

 
CHAPTER 1 

INTRODUCTION 

Elections around the world today are focus of intense media attention and coverage. The 

elections in the United States draw attention across the world, with innovative strategies being 

studied, analyzed and adapted in planning election campaigns in most democracies. Election 

strategies and issues also get extensive coverage (Graber, 2010). 

The greater dependency on media for getting information on the electoral process, the 

parties and campaigns in the media are closely followed by citizens for deciding on their voting 

behaviors and over the years new media technologies are being extensively used in reaching the 

electorate and also for interacting with the electorate (Jackson & Lilleker 2009; Zittel, 2009). 

Like in many African countries south of the Sahara desert, Uganda is one of the countries that 

are in transition to a democracy since 1996 after the military dictatorship ended in 1979. The 

media system is gradually developing and there is greater dependency on the media especially 

newspapers, which show distinct support for the political parties and give wide coverage during 

elections. 

This study through a content analysis of two newspapers examines the coverage given to 

the last presidential elections in 2011. 

As Moehler and Singh (2011) chronicle, at one of the central streets of Kampala, there is 

a-twenty foot-tall red billboard advertising the Daily Monitor, Uganda’s largest privately owned 

newspaper. A giant pair of scissors cuts through hanging ropes, and bold lettering pronounces, 

“You get the truth because we’ve no strings attached. The one to trust—Daily Monitor.” The 

newspaper’s regular slogan, “Truth every day,” is written across the bottom. The billboard is a 



2 

thinly veiled dig at the independence of the Daily Monitor’s larger rival, the predominantly 

government-owned New Vision newspaper (p.276). This rivalry between the privately owned 

Daily Monitor and the government-owned New Vision is played out daily across Uganda, and the 

rivalry for audience trust is amplified during a presidential election cycle.  

The coverage of presidential elections in developing democracies presents an awkward 

moment for the news media, where they ought to strike a balance between fair coverage of all 

candidates as well as tapping into the advertising boom that an election cycle offers. But the 

election’s end opens another door for media scholars to delve into the questions of who did what 

and how.  

Uganda –Country Overview 

Uganda is located in the eastern part of Africa. To the east is Kenya, to the north is newly 

independent South Sudan, west lies Democratic Republic of Congo, southwest is Rwanda, to the 

south is Tanzania.  Like all members of the East African Community (Uganda, Tanzania, Kenya 

and new entrants Rwanda and Burundi), Uganda did not fight for her independence by use of 

guns, but by an agitation that involved economic sabotage by boycotting foreign goods.- is this 

the only reason… Britain’s colonization of Uganda that had began in 1894 finally ended on 

October 9th, 1962 when she was granted independence.  

Prior to independence, present day Uganda had been a territory composed of different 

tribes organized under different kingdoms. The biggest and most powerful was the Bunyoro 

Kingdom whose ruler had fought against colonial rule. The second biggest was Buganda 

Kingdom, which was used as base by the British to extend colonial rule to other parts. Other 

smaller kingdoms included Ankole in the western part of the country, Busoga in the eastern part 

and several other smaller chiefdoms in the northern part of the country that included the Alur and 



3 

Adhola. This study through a content analysis of two newspapers examines the coverage given to 

the last presidential elections in 2011. 

Population, religious composition, and distribution 

According to the last population census in 2002, Uganda had 24.2 million people. The 

average national population growth rate was 3.2%. Of the 24.2 million people, 51 % are females 

and 49 % men. 12 % of the population lived in urban centers and 88% in rural areas. The 

Baganda comprises the largest single tribe at 18 %, followed by the Banyankore at 10 %.  

Christianity was the dominant faith: Catholics constituted the largest group with 42%, followed 

by 37 % Anglicans. The Moslems were 12 % and other religions constituted 9 %. The population 

of Uganda was younger, with 56 % of the population below 18 years. However, the current 

population estimates from the Uganda Bureau of Statistics puts the population at 34 million 

people (Uganda Bureau of Statistics, 2012) 

The data showed also showed that marriage in Uganda was still a highly respected 

institution that begins much earlier among females than males. Fertility levels remained high 

with a total fertility rate of about seven children per woman (Uganda Bureau of Statistics, 2012). 

Child mortality rate per 1000 live births was 63. Life expectancy at birth (total years) was 

53.1(World Bank, 2012) 

Education and Literacy 

Uganda enjoys a liberalized education sector divided into levels that include primary, 

secondary and tertiary education. Universal primary education that began in 1996 to increase 

literacy levels has enabled all school age going children to have access to free primary education. 

According to the 2002 census, the literacy level was 70 % among persons aged 10 years and 

above, the female and male literacy rates were 62 % and 77 % respectively. The literacy levels 



4 

were higher among the urban population at 88 % compared to the rural population at 67 %. The 

Literacy rate among adolescents between 15 – 24 years was 81 % (Uganda Bureau of Statistics, 

2012) 

English is the language of instruction in schools and the official language spoken by 

many people outside the office. A local dialect Luganda and Swahili are the most spoken 

languages in most towns where commerce takes place.  However, with the revitalization of the 

East African Community, Kiswahili remains the potential medium of communication in 

conducting business across borders.  Neighboring countries like Kenya and Tanzania have 

Kiswahili as the national language.  

Economic Activity 

As of 2002 the Ugandan labor force consisted of persons aged 14 to 64 years who are 

either in paid employment, self-employed or unpaid family workers. About 71 % of the working 

persons were subsistence farmers, with more females (80 %) compared to males (63 %).  People 

with no formal education were more likely to be engaged in subsistence agriculture than their 

counterparts with some level of education. The unemployment rates differed with locality. It was 

high in urban centers than rural areas (Uganda Bureau of Statistics, 2012) 

The 2010 World Bank statistics showed that the Gross Domestic Product per capita was 

$509 (web.worldbank.org).  

Political system  

Political space for multiparty politics was opened after the 2005 referendum on political 

parties after pressure from within the ruling party and the international donor community 

(Makara, Rakner and Svasand, 2009).  Currently there are over 38 registered political parties 

with the Electoral Commission (Uganda Bureau of Statistics, 2012). The two oldest political 



5 

parties are the Democratic Party (DP) and Uganda Peoples Congress (UPC). Others include: 

National Resistance Movement (NRM), Forum for Democratic Change (FDC), Peoples 

Progressive Party (PPP), Peoples Development Party (PDP) and Uganda Federal Alliance (UFA)  

(Electoral Commission, 2012). Several other small parties have no operational party structures 

that extend down to the villages. Many of them are heard of in times of elections and once they 

are over, they disappear from the political scene until the next election cycle. The formation, 

organization, regulation, financing, and registration of political parties is guided by the Political 

Parties and Organization Act, 2005 (Uganda Online Library, 2012). 

The Electoral Commission and elections 

The function of organizing elections is bestowed upon the Electoral Commission (EC). It 

is headed by a Chairperson, assisted by a deputy Chairperson and Secretariat of five members 

appointed by the President with the approval of Parliament.  Its major functions among others 

include: ensuring regular, free and fair elections conducted every five years, demarcation of 

constituencies and compilation and maintenance of an up to date the voters’ register (Electoral 

Commission, 2012). 

The commission has so far organized four general elections, beginning with two under a 

single party rule in 1996 and 2001. The other two in 2006 and 2011 were conducted under the 

multiparty system. NRM leader Yoweri Museveni has won all the elections. However, 

opposition parties have lambasted all elections organized by the commission as fraudulent, 

arguing that its composition is not representative of all participating political players, therefore it 

plays to the whims of the president who selects it (Makara, 2011, p.5).   

NRM’s electoral support has been dwindling in past elections. In the 1996 presidential 

elections, it received 76 % of the votes cast compared to the opposition’s abysmal 23 %. In 2001, 



6 

NRM presidential candidate got 69 % while the opposition main challenger Kizza Besigye got 

27 %. In 2006, it further dropped to 59 % while the opposition’s challenger Kizza Besigye rose 

to 37 %, DP’s candidate Sebana Kizito got 1.6% and UPC’s candidate Miria Obote had 0.8%, 

and independent candidate Abed Bwanika got 1% (Makara, 2011).  The decline in Museveni’s 

support was attributed to a number of factors that included but not limited to internal power 

struggles within his party over his leadership style forcing some to join opposition ranks, 

widespread corruption, unemployment and nepotism (Makara, 2009, p.18). Therefore the 2011 

presidential elections were regarded as a do or die for Museveni with many thinking that his 

support would not make 51%, the required percentage by law for one to win the presidency.   

Media system  

In the decade between 1990 and 2000, Uganda experienced dramatic developments in 

both the media and political fields. For Uganda to continue getting international aid, the 

International Monetary Fund, World Bank and the donor community advised her to open up the 

electronic media space to the private sector to allow for more freedom of expression (Kirevu, 

Unpublished Manuscript, p.69). 

Radio and Television 

Liberalization of the electronic media was granted in 1993 and the first private FM radio 

station Radio Sanyu was inaugrated in November that year. Since then, the number of registered 

radio stations scattered across the country is skyrocketed to over 120 stations (Kirevu, p.71).  In 

the new liberalized media landscape the government owned broadcast media competes alongside 

privately owned media enterprises. The government owns Uganda Broadcasting Corporation TV 

and radio, and other smaller booster stations in different parts of the country. However, the 

government also holds majority shares in the publicly traded New Vision Group, which has five 



7 

FM radio stations and two free to air television stations. Each of the five radio stations targets a 

particular audience. For example Radio Rupiny targets northern Uganda audience, Etop radio 

serves the eastern part of the country, Radio West for the western part and Bukedde for the 

central region. Bukedde TV serves the central region and TV West for the western region 

(Vision Group, 2012). Other private radio and television stations include KFM and NTV, both 

owned by the Nation Media Group.  With its headquarters in Nairobi, Kenya, NMG is the largest 

independent media house in the region with media outlets in East and Central Africa (Nation 

Media Group, 2012). However, media scholars have chastised the new liberalized environment 

as one where diversity in programming has been sacrificed for duplication where almost 

different media outlets air the same content under different names. As a result of stiff 

competition, the large industry owners have edged many radio stations out of business. In 

general, radio listenership still accounts for 64% as a source of information, 3% television  

(Pavia, 2006).  

In the newspaper business, Vision Group dominates the market in Uganda with five 

publications. Its flagship newspapers printed daily are New Vision, published in English and 

serves the affluent class and Bukedde published in local language, Luganda targeting the central 

region where Luganda is widely spoken. Its other local language sister papers published weekly 

are: Orumuri published in Runyankore and serving the western Uganda market, Rupiny for 

northern Uganda and Etop for the north eastern audience. Vision Group also publishes three 

magazines focusing on societal issues like fashion, entertainment and weddings (Vision Group, 

2012). The Daily Monitor is the largest selling private newspaper in Uganda. It is part of the 

National Media Group (Nation Media Group, 2012). Other weekly newspapers include the 

Observer owned by the Observer Media, The weekly Independent Magazine owned by The 



8 

Independent Publications.  The Pepper Publications publishes The Redpepper and The Onion, 

which are tabloids in nature.  

Newspaper circulation is less than 100,000 copies per day and a copy is shared among 

five people. Many ordinary Ugandans still rely on word-of-mouth for their information therefore 

making radio crucial to selling political messages while the newspapers remain important in the 

analysis of policy by the Well Informed Persons (WIPs) who include Members of Parliament, 

CSOs and professionals (Pavia, 2006). 

Important to note is that in addition to government’s electronic media entities enjoying 

wider reach compared to privately owned ones, government officials or its supporters make the 

bulk of the privately owned media. According to the Internet statistics (2010), only 9.6% of the 

population uses the Internet in Uganda (Internet world stats, 2012).  

Legal framework for media 

The media industry derives its legitimacy from a number of statutory instruments. The 

Ugandan constitution under Article 29(1)(a) provides for the right to freedom of expression and 

speech, which includes freedom of the press and other media (Uganda Constitution 1995). The 

Electronic Media Act provides for the setting up of a broadcasting council to deal with the 

licensing and regulation of radio and television stations and the arbitration of matters pertaining 

to the electronic media (Electronic Media Act, 1996). The Journalist Act ensures freedom of the 

press and provides for a council to regulate print media (The Press and Journalist Act, 1995). The 

Information Act provides for access to information held by public and private bodies, which is 

necessary for the exercise of any right, and compelling public bodies to publish information of 

significant public interest (Access to Information Act, 2005). 

Political and historical background 



9 

The print media trace their origin to religious movements like the Church Missionary 

Society that published the first newsletter, Mengo Notes in 1902 and since the National 

Resistance Movement took over power “there has been an average of a dozen publications 

available in Kampala (Tabaire, 2007, p. 23) The broadcast media (radio) media on the other hand 

came into existence with the help of the colonial government in 1953 (Kirevu, 1999, p.20). Over 

the years the number of local radio stations has swelled to over 103 international channels. 

As elsewhere in Africa, when the clamors for independence or self-rule began sweeping 

across the continent in the late 1950s and early 1960s, Uganda witnessed a birth of political 

activism. This was expressed in its embryonic press operated by political parties, whose leaders 

had traversed western countries and experienced freedom of the press. The leaders published and 

distributed newsletters clandestinely to supporters highlighting the ills of the colonial 

government, and at the same time promising better wages and representation in the national 

legislature. This form of activism was collectively referred to as the “agitation press” (Ibid, 

p.21). These newsletters like many others in countries under colonialism were instrumental in 

advocating for independence and contributed to nation building (Karan, 2009).  

But as time went by, the political struggle for independence in Uganda took on tribal and 

religious undertones. For example, Uganda’s oldest political party, Democratic Party (DP) 

founded in 1954 and led by its Catholic leader Benedict Kiwanuka, who was also a Muganda by 

tribe founded The Democrat newsletter as its mouthpiece. DP felt comfortable rallying the 

Baganda and Catholics first to its support base. Another major political party called Uganda 

Peoples Congress (UPC) headed by Apollo Milton Obote an Anglican and a Langi by tribe 

founded The People newsletter whose target audience was the Acholis, Langis and Anglicans. 



10 

Another small political party without a national outlook was Kabaka Yekka (KY) headed by the 

Buganda Kingdom king Edward Muteesa, but this had no newsletter (Kirevu, 1999, p. 23). 

The two big political parties: DP and UPC contested in the first national assembly 

elections in 1962. An alliance between UPC and KY won the majority seats in parliament and 

thus formed the post independence government. The KY leader Edward Muteesa became the 

titular head of government or president and the UPC leader Milton Obote as the first executive 

Prime Minister who assumed power from the British on Independence Day, 9 October 1962 

(Kirevu, 1999, p.25).  

However, soon after independence, a simmering power struggle between the president 

and the prime minister engulfed cabinet culminating into a stand off where the president issued 

an ultimatum for the executive prime minister Apollo Milton Obote to take his government off 

land owned by the Buganda Kingdom to which Mutesa was king. The prime minister reiterated 

by ordering the invasion of Muteesa’s palace on May 25, 1966, on the assumption that he was 

plotting his downfall. After a fight that lasted hours, Muteesa escaped and went in exile in the 

United Kingdom, where he died in 1970. The prime minister abrogated the country’s federal 

constitution and replaced it with another that effectively turned Uganda into a republic with the 

president enjoying almost absolute powers (Kirevu, p.27-29).  

The prime minister’s brazen usage of the military to settle political scores heralded the 

militarization of politics in the country for next two decades as coup d’états became the new 

form of changing governments.  His army commander Colonel Amin Dada later deposed Obote 

on January 25, 1971.  Amin’s reign was characterized by an iron hand. Elections of any kind 

were suspended and the constitution was replaced by decrees. Journalists faced a harsh time as 

reports critical of the president and his government were supplanted by praise singing accounts 



11 

of the president and his cronies. On April 6, 1979, a guerrilla war outfit called Uganda National 

Liberation Forces (UNLF) with the help of Tanzania Defense Forces toppled Amin’s regime 

forcing him into exile in Saudi Arabia where he died in 2003 (Ibid, p. 31).  

In 1980, the new interim government organized general elections and the contested 

results saw deposed former president Milton Obote become president for a second time. One of 

the disgruntled presidential candidates, Yoweri Museveni waged a protracted guerrilla war that 

lasted until 1986 with the capture of capital city, Kampala from Okello Lutwa’s forces who had 

mounted a successful coup d’état against Obote’s government in 1985 (Ibid, p. 35).  

Yoweri Kaguta Museveni who overthrew Okello Lutwa’s forces on January 25, 1986 

heads the current regime. The first presidential elections under Museveni were conducted in 

1996 (Ibid, p.40). 



12 

 

CHAPTER 2 

LITERATURE REVIEW AND THEORETICAL FRAMEWORK 

Elections across the world are a state of intense political and media activity. Election 

campaigns, strategies and issues get extensive coverage, as electoral strategies become the focus 

of attention for voters to make electoral choices (Graber, 2010; Ha, 2009).  

Croteau and Hoynes (2003) point out that from the “privacy of our living rooms to the 

public forums of presidential debates, the media serve as the informational network connecting 

the many elements of our society (p.30)”. Lange and Ward (2003) add that in the contemporary 

world, the idea of elections without the mass media would be unthinkable as broadcast media 

and newspapers have become the “primary site where an election is actually taken to the 

electorate (xiii).” Current elections are now regarded as three-way alliance that involves the 

voter, the contestants and the media, with the media acting as the link between the other two. The 

media filled the power void created by the waning influence of political parties (King, 1997, p. 

29).    

Graber (2006) points out that the media extends its role further by not only surveying and 

bringing the day’s events to the public and private attention, but also interprets the events’ 

meanings and putting them into context, and at times speculating about their consequences (p. 9). 

The media also tell people which issues and activities deserve particular attention to be ranked 

highly on the public’s agenda of political concerns. This importance is indicated through cues as 

banner headlines, front-page placements in newspapers (p. 170). Frequent coverage also implies 

significance, of which stories placed in the front section are regarded as more salient and 

accessible to readers than those in other sections, such as sports or business (Ha, 2009, p. 40).”  



13 

In addition to the traditional tools of communicating electoral messages like television, radio and 

newspapers, is the latest application of new media technologies like online social media to 

enhance reach and interactivity (Jackson & Lilleker 2009; Zittel, 2009). After the phenomenal 

usage of new media during President Obama's campaigns in 2008, there has been marked surge 

in the usage of new media in elections across the world (Karan, Gimeno, 2010, p.7). Karan, et al. 

(2009) in a study about Philippines elections found You Tube to be an excellent medium for 

advertising for overseas voters, particularly for parties with few resources to afford advertising 

through the mainstream media. 

In many parts of the Africa continent where Internet penetration is still low, the usage of 

social media in elections is slowly catching pace. In some elections mobile phones have been 

used to transmit election results to a common data center as the case was in the 2007 elections in 

Nigeria and Sierra Leone. In Kenya’s December 2007 election, a group of local digital activists 

developed and implemented a citizen reporting platform that allowed Kenyans to report and 

track post-election violence when the media experienced a government blackout. “The data 

collected by citizens themselves still remains one the best resources about the crisis” (Heacock 

2009, p.6). 

While the media have been credited with playing a big part in educating the populace 

about politics, other scholars have found that while people use media information to make sense 

of public issues, what they know about these issues is not limited to the information supplied by 

the media (Croteau, 2003, p. 245).  

Although the media provides verifiable information about candidates and issues, it is also 

true that influence of the media in election period comes from the media’s capacity to provide 

the public with prejudiced information about candidates or specific issues by overly emphasizing 



14 

or disclosing one aspect of the realities (Ibid, p. 19). The rationale for this might be the desire for 

increased revenue since at times commercial revenue takes precedence over the news media’s 

ability to report accurate news (Chomsky N. and Herman E., 1988).  

Media and Political Bias in Elections 

Although media’s role in elections is undisputed, scholarship in this field in many 

African countries remains little as evidenced by the limited academic literature (Temin, 

Jonathan, Smith and Daniel, 2002, p.585). Further, while elections in the U.S. and the western 

world are vigorously examined through the prism of the modern mass communication theories, 

there is little effort to apply theory to understand electoral news coverage in the African 

continent (Ibid, p.592.)   

The 2006 presidential elections in Uganda saw several irregularities and fraudulent 

practices. A Human Rights Watch study carried out a month prior to the 2006 general elections 

found that political environment in Uganda was mired in fear and intimidation with several 

electoral laws being applied selectively. Further, Gloppen, (2006) found that there were 

problems and irregularities at various stages of the election cycle that tilted the playing field and 

compromised the integrity of the 2006 general elections (p.21). An Open Society Institute of East 

and Southern Africa study that measured Uganda’s readiness towards the 2011 general elections 

found that although Uganda’s legislative framework was in compliance with international and 

African standards, many laws were brought in as late as 2010 “making it difficult to ensure that 

all those who need to be familiar with them, including staff of the EC, could be educated on their 

content (Sekaggya, 2010, p.45).” Another study on the presidential elections in Uganda found 

that the electoral commission had several problems in the organization of the 2011 elections that 

included missing voter’s names on the register (Makara, 2011).  



15 

One other way, the 2006 election was skewered was evident in the lack of fairness in the 

news coverage, especially the coverage and attention that political parties and candidates 

received in the government-owned media.  Pavia (2006) examined the performance of the state 

owned media in the 2006 presidential elections found that the incumbent president Yoweri 

Museveni received 88 % of the electronic media time allocated to all presidential aspirants. The 

study also noted that Museveni had received more space in the print media compared to other 

contenders.The issue of coverage bias is discussed in detail later in this chapter. This election 

period was so tense that in bid to control information flow during elections, a foreign 

correspondent was expelled for what the government regarded as a threat to state (Tabaire, 

2007). 

 Since the 2006 elections, while the broadcast media remains under greater government 

control and surveillance, the readership and reach of the private owned newspapers has escalated 

(Moehler and Singh, 2011).  

In discussing ethics in multiparty elections in Tanzania, Chaligha (2002) castigated the 

Tanzanian public media for positively favoring the ruling party while denying the opposition 

parties access to the media, thus limiting their ability to compete favorably (p.3). Waldahl (2004) 

in his study about Zimbabwe elections found that the ruling party, Zimbabwe African National 

Union (ZANU) enjoyed monopoly of both the electronic and print media. The author also found 

that information from both pro-government and pro-opposition media was inadequate to fully 

inform voters about the election issues. The Movement for Democratic Change (MDC) and other 

opposition parties concentrated much more in criticizing the government than on what solutions 

they had to improve the situation (p.40). The same thing happened in Singapore where a study 

about its 2001 general elections found that ruling People’s Action Party (PAP) party received 



16 

twice as much space and time in newspaper and television respectively compared to the 

opposition parties (Karan et al, 2005).  

Theoretical framework 

There are a number of communication theories that have guided political communication 

research over the years. For example, Ha (2009) found framing suitable for her comparative 

study of 2008 U.S presidential election in both South Korean and American newspapers. 

Framing differs significantly from these accessibility-based models, because it claims that the 

media can influence how audiences accept or interpret realities. It adds that new media suggest to 

the public how to think about issues. Framing is also based on the assumption of how an issue 

characterized in news reports can have an influence on how it is understood by audiences (Cited 

in Ha, p.14). “Besides comparing reports on two similar events by the same media organization, 

frame analysis can also be made by comparing the way a certain event/issue or character is 

presented by two or more media organizations” (Meseret, 200, p.523). Entman (1993) points out 

that: 

To frame is to select some aspects of a perceived reality and make them more salient in a 

communicating text, in such as way as to promote a particular problem definition, causal 

interpretation, moral evaluation and/or treatment recommendation for the item described. 

(p. 52) 

Review of literature suggests there are three broad theoretical constructs of political news 

bias—selection bias, coverage bias and structural bias. First, the selection bias also called as 

“gatekeeping bias” (D’Alessio & Allen, 2006) or “selectivity bias” (Hofstetter & Buss, 1978) 

refers to the tendency among news writers and editors to select stories from one news frame and 

present them to the public, while deselect or ignore therefore omit the mass audience from being 



17 

informed about the stories from a different news frame (Donohew, 1967; White, 1950).  There is 

dearth of studies in the literature that exhibit support for the gatekeeping hypothesis (McCarthy, 

McPhail  & Smith, 1996; McKain, 2005; Smith, McCarthy, McPhail & Augustyn, 2001).  

The second construct that can methodologically detect political bias in news is termed as 

coverage bias. Coverage bias refers to the physical amount or volume of coverage a news story 

receives from the media (D’Alessio & Allen, 2006). A plethora of studies have highlighted the 

political bias in the number of paragraphs (e.g. Niven, 2003), number of words or number of 

articles (e.g. McCarthy & McPhail, 1996; Schiffer, 2006) one side of the story, as opposed to the 

other side, receives from the national print media. Further, studies analyzing the national news 

television networks also showcase the differences in the amount of time devoted to different 

sides of an issue (e.g. Groeling & Kernell, 1998). A few studies have also counted headlines (e.g. 

Lott & Hasett, 2004) and photographs (e.g. Waldman & Devitt, 1995) in order to test the 

detection of partisanship in news coverage.   

The third construct that can explain political bias in the news media is referred to 

structural bias (Hofstetter, 1972), also referred to as statement bias (D’Alessio & Allen) or 

ideological bias (Lowry & Shidler, 1995). Hofstetter (1972) also called it as “value assertion” 

bias, wherein members of the media can infiltrate their own beliefs and value systems and 

thereby produce bias in news reporting. A structural bias is methodologically derived in terms of 

“favorable” versus “unfavorable” (Groeling & Kernell, 1998), “conservative” versus “liberal,” 

(Lowry & Shidler, 1995), “Democrat” versus “Republican,” (Schiffer, 2006) or “positive” versus 

“negative” (Niver, 2003).  

Entman (2003) also sees the utility in understanding how and when a news frame is 

minimized or highlighted in media’s reporting to fit and promote elite interpretations. Framing, 



18 

according to (Entman 2003), entails “selecting and highlighting some facets of events or issues, 

and making connections among them so as to promote a particular interpretation, evaluation, 

and/or solution” (p.417). Further, the frame can be distinguished from the rest of the news by its 

ability to trigger support for or opposition to different sides of the political discourse.  According 

to Entman (1991), the essence of issue framing from the media is sizing, in other words: 

magnifying or shrinking elements of the depicted reality to make them more or 

less salient. The frame of a news portrait can be enlarged so that media reports 

may penetrate the consciousness of a mass public that is minimally aware of most 

specific issues and events. Or the frame can be shrunk to miniaturize an event, 

diminishing the amount, prominence and duration of the coverage. (p.8) 

In critical discourse analysis, according to one of its principal architects, Van Dijk 

(2008), is to identify “ideological squares” in a discourse. “Ideological squares” refers to 

ideologically biased discourses that are “typically organized by emphasizing the positive 

representation of ‘Us’ (the in-group) and the negative representation of ‘Them’ (the out-group)” 

(p.194).  

Similarly, discourses are also organized by mitigating the negative representation of “Us” 

and the positive representation of “Them.” The news discourses on politicians, public figures, 

and institutions and their actions are often ideologically polarized, for instance, “Whereas WE 

are democratic, THEY are not, and whereas Our soldiers, or those who share our cause, are 

freedom fighters, those of the Others are obviously terrorists” (Van Djik 1997, p.28). This 

positive representation of the “self” versus the negative representation of the “other”, the “us 

versus them” and the “in-group versus out-group often is the undercurrent that drives editors and 

reporters to exercise selection bias, coverage bias and structural bias. 



19 

Having analyzed the different theories, the present study used the framing theory. This is 

because unlike other political issues, elections are taken seriously by ruling governments because 

of their continued hold onto power hinges upon election outcomes. Evidence abound in many 

African elections indicating that ruling parties are willing to pull all stops to win elections.  

So, other than providing the electorates with what to think about as the agenda setting 

theory suggests, government controlled media would prefer directing the thought patterns of the 

electorates towards the government’s campaign messages or policies (Chaligha, 2002; Waldahl, 

2004). 

Hypotheses and Research questions 

To study the coverage given to candidates and electoral issues of the leading political 

parties that participated in the presidential elections, and to find out the differences in the 

coverage given to these candidates and parties. The study tests three hypotheses and investigates 

the following research questions. 

H1. The New Vision is likely to give more favorable coverage to President Museveni than 

any other presidential candidates. 

H2. The Monitor will more likely give favorable coverage to opposition candidates than 

President Museveni. 

H3. There will be differences in the way the two newspapers cover electoral issues of 

both political parties.  

R.1 What is the difference in amount of coverage each presidential candidate received in 

Monitor and New Vision? 

R.2 What was the difference in coverage valence in both newspapers?  



20 

R.3. What were the general issues covered in the Monitor and New Vision newspapers 

during the study/ election period? 

R.4 How did the two newspapers differ in their coverage of electoral issues?  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



21 

 

CHAPTER 3 

METHODOLOGY 

Data for this study was gathered through a content analysis of two newspapers. Content 

analysis is defined as “a method of studying and analyzing communication in a systematic, 

objective, and quantitative manner to measure variables” (Kerlinger, 1973, p.525) as quoted in 

(Riffe, Lacy & Fico, 2008, p.24). The data for this study were news stories published by two 

newspapers: Daily Monitor and New Vision published in Uganda during the period between 

October 25, 2010 and February 18, 2011. This chosen period lies between the first day of the 

campaign period as declared by the Electoral Commission, and the final polling or voting day. 

The two newspapers were chosen because of their different perceived ideologies based on their 

ownership i.e New Vision is government owned and Daily Monitor is the oldest privately owned 

newspaper and has an opposition leaning slant. The unit of analysis was a news story. The 

researcher selected a sample of articles that fell within the period under study because it is 

“impossible to examine all relevant content units in the population” (Krippendorff, 2004, p. 111). 

It should be noted that the general election campaigns for the president and members of 

parliament took place at the same time. However, this study’s main focus was on the presidential 

elections coverage. Therefore, all news stories that involved members of parliament and 

campaigns were excluded, unless a member of parliament made direct mention or campaigned 

for any of the presidential candidates.  

Population and sample size 

 The author used LexisNexis Academic to retrieve all news stories published within the 

study period.  The primary search terms were: “Museven”, “Besigye”, “Abed Bwanika”,  



22 

“Bidandi Ssali”, “Beti Kamya”, “Olara”, “Lubega”, “Mao,” these being names of the presidential 

contenders. While LexisNexis is not a perfect source of transcripts (cf. Weaver & Bimber, 2008) 

it was very satisfactory for this study, given that the primary purpose was to look for published 

news stories only. The search terms yielded 1080 stories for New Vision and 863 for Daily 

Monitor. Once the news stories were downloaded, they were then read to select a sub-sample of 

all news stories relevant to the election. Stories that were repeated and commentary or opinions 

were also deleted. After the story screening process, the number of stories collapsed to 286 and 

213 for New Vision and Daily Monitor respectively, thus leaving a total sample size of 499 

stories.  

Unit of measurement: The unit of measurement was the words in the story.  The words 

in each article were counted to measure the size of the story.  Coding was conducted with the 

help of a doctoral student; the author concluded the rest of the research.  Inter-coder reliability 

was attained by sampling 10% of the of the sample size.   

Operational definitions  

The stories were then exclusively put in fifteen different categories that included: 

Electoral Crimes (It was a story that mentions bribery, intimidation, arrests, beatings of 

supporters of opposing views), Infrastructure (An article that mentioned building better roads 

and bridges), Corruption (fighting embezzlement of public funds and reprimanding culprits), 

Democracy/ governance (referred to a story that mentioned the rule of law or free and fair 

elections or restoration of term limits), Security (A story mentioned peace, strengthening the 

army and the maintenance of law and order for all citizens), Economy (A story that mentioned 

financial services, industrialization, science and innovation, tourism, agriculture, mining, oil, gas, 

and the sustainable environment), Health (increasing the number of regional referral hospital and 



23 

stocking enough medicines), Education (improving the education system that emphasized job 

creators rather job seekers), Federalism (A story that mentioned the creation of regional/-

decentralized governments), Reconciliation (A story that mentioned establishing a truth and 

reconciliation commission between all Ugandans especially people affected by the conflict in 

northern Uganda), Reconstruction (rebuilding the war ravaged northern Uganda and quickening 

resettlement efforts), Welfare (improving the livelihood of civil servants through better 

remuneration and housing), Jobs ( an article that mentioned putting in place mechanisms to help 

small businesses and bringing down unemployment rates, Regional Cooperation (A story that 

that highlighted the essence of good neighborliness and a good relationship with other nations of 

the international community), Others (issues that did not fall in any category). 

Valence: Valence was defined as the extent to which a story was positive, negative or 

neutral. 

Data Analysis: The content analysis data was coded and entered into the SPSS for the 

analysis. 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



24 

 

CHAPTER 4 

RESULTS 

Size of Coverage  

The number of words for the selected story determined the size of coverage. Overall, the 

sample for analysis included 286 news articles from government-owned New Vision and 213 

news articles from the private newspaper, Daily Monitor.  Nearly 44% of the articles in Daily 

Monitor ranged between 251 and 500 words, another 39% of the articles ranged from 501 words 

and 1000 words. 11 % of the articles were brief with the length less than 200 words and 7 % 

were with more than 1000 words.  In New Vision, approximately 57% of the articles ranged 

between 251 and 500 words, 20% of the articles ranged from 501 words and 1000 words and 

another 20% of the articles were brief with the length less than 200 words.  In New vision less 

than 5% articles were with more than 1000 words.  In other words, while the state-owned paper 

devoted more space for the presidential election than Daily Monitor, the private-paper 

showcased greater extent of coverage in terms of the number of words used.  

 

 

 

 

 

 

 

 



25 

Table 1:  

Story Size Differences Between New Vision and Daily Monitor 

 

Story Size        New Vision (N= 286)       Daily Monitor (N= 213) 

 

Less than 250    (58) 20.3%                   (23) 10.8% 

            251-500                                               (159) 55.6 %                                           (94) 44.1% 

501-1000                                             (56) 19.6 %                                             (82) 38.5% 

1001+                                                   (13) 4.5 %                                               (14) 6.6% 

                                                                                                                               

 

Attention Bias 

R.1: What is the difference in amount of coverage each presidential candidate 

received in Daily Monitor and New Vision? 

There were differences in the amount of coverage each of the presidential candidates 

received from the two newspapers.  But both newspapers heavily focused on president 

Museveni, followed by Besigye more than any other candidates. However, there was more than 

30% difference in the coverage between Museveni and Besigye in both newspapers. The 

government-owned New Vision mentioned president Museveni 77% of the times in its news 

articles, on the other hand, the newspaper mentioned Besigye in only 44 % of the articles.  The 

tertiary candidates received even lesser coverage (Mao: 19%; Olara: 18 %; Bidandi: 14%; 

Kamya: 14%; Abed: 14%; Lubega: 11%).   

 



26 

 

Table 2:  

Coverage percentage difference between New Vision and Daily Monitor 

Candidate Name     (N=286) New Vision (%)        (N=213) Daily Monitor (%) 

 

Yoweri Museveni                                (N=221) 77.3%                                   (N=168) 79% 

Kizza Besigye                                      (N=(125) 44 %                                   (N=90) 42.3% 

Norbert Mao                                         (N=55) 19.2%                                     (N=21) 10% 

Olara Otunnu                                        (N=50) 17.5%                                     (N=31) 15.% 

Beti Kamya                                            (N=41) 14.3%                                     (N=17) 8% 

Abed Bwanika                                        (N=40) 14%                                        (N=12) 6% 

Bidandi Ssali                                          (N=39) 13.6%                                     (N=15) 7%                                                                 

Samuel Lubega                                       (N=32) 11.2 %                                    (N=10) 5%           

 

 

Daily Monitor, the privately owned media, mentioned president Museveni in 79% of its 

news stories, while Besigye was mentioned 42% of the total stories.  Interestingly, Daily Monitor 

paid even lesser attention to third-party candidates than New Vision (Mao: 10%; Olara: 15%; 

Bidandi: 7%; Kamya: 8%; Abed: 6 % Lubega: 5%).  

 Based on this study’s results New Vision’s coverage bias of candidates would have been 

an accurate predictor of the eventual election winner of the election since its order of 

significance tallied exactly with the actual election results. 

Valence of Coverage 



27 

 R.2 What was the difference in valence in the coverage of news stories in both 

newspapers?  

Overall, New Vision, the state-owned newspaper, had significantly more positive stories 

(New Vision: 50 %; Daily Monitor: 34 %; and significantly less negative stories (New Vision: 

11%; Daily Monitor: 24%) than Daily Monitor. About 39% of the stories in New Vision and 32% 

of the stories in Daily Monitor were coded as neutral or unclear.  

The results seem to suggest that whereas elections create a tense environment between 

rival supporters, which in turn threatens law and order of the whole country, New Vision’ 

positive ‘spin’ was probably meant to calm tempers and create a less emotionally charged 

election environment.  

Issues in the elections 

R.3. What were the general issues covered in the Daily Monitor and New Vision 

newspapers during the study/ election period? 

R.4 How did the two newspapers differ in their coverage of electoral issues?  

  

 

 

 

 

 

 

 

 



28 

Table 3:  

Percentage difference in issues coverage between New Vision and Daily Monitor 

Issue        New Vision =(N=281)          Daily Monitor (N=213)  

 

Electoral Crimes                         (N=68) 23.8%            (N=59) 27.7% 

Infrastructure                              (N=66) 23.1%                    (N=30) 14.1% 

Corruption                                  (N=32) 11.2%                    (N=28) 13.1% 

Democracy/governance              (N=13) 4.5%                    (N=7) 3.3%                                           

  

Security                                      (N=38)13.3%                     (N=9) 4.2% 

Economy                                     (N=83) 29%                       (N=41) 19.2% 

Health              (N=42)14.7%             (N=24) 11.3% 

Education              (42)14.7%                          (N=28) 13.1% 

Federalism                                  (N=9)3.1%                          (N=14) 6.6%     

Reconciliation                             (N=6) 2.1%                         (N=4) 1.9%  

Reconstruction                            (N=21) 7.3%                        (N=7) 3.3%                                                                        

Welfare                                       (N=21) 7.3%                         (N=7) 3.3% 

Jobs                                             (N=33)11.5%                        (N=15) 7% 

Regional Cooperation                 (N=6) 2.1%                           (N=4) 1.9% 

Others                                          (N=0) 0%                               (N=0) 0% 

 

 



29 

In many issues covered by both newspapers there was a notable small percentage 

difference of below five points, suggesting that while the “spin” on how they cover the issues 

may differ, both newspapers ranked issues in more or less the same order of significance.  

However, New Vision gave a coverage bias of ten-percentage points to the economy more than 

Daily Monitor. It also gave a nine-percentage point coverage bias towards Infrastructure and 

security than Daily Monitor. The analysis shows that the economy (29 %), electoral crimes 

(24%) and infrastructure (23 %) were top three issues covered by New Vision. The other issues 

that received coverage in the newspaper include: corruption (11 %), governance (5 %), security 

(13%), health (15%), education (15%). federalism (3%, reconciliation (2%), reconstruction (7%), 

welfare (7 %), jobs (12%), and regional cooperation (2%).  

In the privately owned Daily Monitor, a slightly higher coverage given to electoral crimes 

(28%), federalism (7%) and corruption (13%) more than New Vision  (see table above). Other 

issues that were covered were: economy (19 %), infrastructure (14 %), and education (13 %), 

governance (3 %), security (4 %), health (11 %), federalism (7 %), reconciliation (2 %), 

reconstruction (3 %), welfare (3 %), jobs (7 %), and regional cooperation (2 %).  

 

 

 

 

 

 

 

 



30 

Ideological or Structural Bias  

Table 4  for H1. 

One-Sample Test 

 
Test Value = 0                                        

t 
d

f 
Sig. 

(2-tailed) 
Mean 

Difference 

95% Confidence Interval 
of the Difference 
Lower Upper 

Museveni 2
.949 

2
20 

.00
4 

.1765 .059 .294 

Other_Ca
ndidates 

6
.813 

1
80 

.00
0 

.3367 .239 .434 

 

H1. The New Vision is likely to give more favorable coverage to President Museveni than 

any other presidential candidates. 

The one-sample t-test analysis found support for H1. (T value: 2.949; SD: .8896; df: 200; 

significance < .005). In the government-owned newspaper, President Museveni received 

significantly more positive coverage (39 %) than negative coverage (25 %).  The valence coding 

for Museveni in another 36 % of the news stories in New Vision were neutral or unclear.  Only 

one in five articles that mentioned Besigye, the primary opponent to the president had a positive 

spin.  Other presidential candidates received significantly lower coverage and more negative than 

positive coverage  

 

 

 

 

 

 



31 

H2. The Daily Monitor will more likely give favorable coverage to opposition 

candidates than President Museveni. 

Table 5 for H2. 

One-Sample Test 

 
Test Value = 0                                        

t 
D

f 
Sig

. (2-tailed) 
Mean 

Difference 

95% Confidence 
Interval of the Difference 

Lower Upper 
Museveni -

3.081 
1

66 
.00

2 
-.2036 -.334 -.073 

OtherCandid
aesMea 

1
1.995 

1
28 

.00
0 

.60751 .5073 .7077 

 

The one sample t-test analysis found support for H2 (T value: 3.081; SD: .8540; df: 166; 

significance < .005). In the private-owned newspaper, president, Museveni received significantly 

more negative coverage (88 %) than positive coverage (22%).  On the other hand, the main 

political opponent, Besigye received more positive coverage (28 %) than negative coverage 

(4%). The remaining coverage was coded as either neutral or not clear.  Other presidential 

candidates received fractional coverage and slightly more positive coverage than negative 

coverage.  

 

  

 

 

 

 

 



32 

 

CHAPTER V 

DISCUSSION  & CONCLUSIONS  

 In a country with a political history of violence and dictatorship, restoring democracy 

through fair elections has been an arduous task for the election commission. The 2011 elections, 

on which this study is based saw extensive media coverage among the partisan media that 

supports the incumbent government and others that support the opposition. The study employed 

the content analysis method to comparatively look at how two newspapers namely: the 

government owned New Vision and the privately owned Daily Monitor covered the 2011 

presidential elections. 

  The results revealed that New Vision devoted more space in terms articles 

published during the period under study than the Daily Monitor. The discrepancy in coverage 

can be attributed and not limited to a) more resources at the disposal of the government owned 

newspaper that might have enabled it to hire and pay several correspondents in different parts of 

the country where candidates campaigned to cover the elections. As mentioned earlier, Vision 

Group has sister papers printed in local languages targeting different audiences across the 

country, whose correspondents also write for the main flagship paper, New Vision. Daily Monitor 

does not enjoy such luxury and is dependent on local sources for coverage.   

Secondly, it could have been ideologically prudent for New Vision to publish more 

favorable articles of the president Museveni to counter the ‘opposition propaganda’ published by 

Daily Monitor. The results also indicated that both newspapers gave incumbent Museveni more 

coverage than any other presidential candidate. This seems to suggest that both newspapers 

perceived the election as a referendum on the president since his winning margins were falling 



33 

drastically with each subsequent election since 1996 (75%), 2001(65%), and 2006 (59). 

Therefore with such falling percentages, many political observers thought that the 2011 

Museveni would be tougher for Museveni to win without a second run off, thereby inadvertently 

making him a major focus of the news media. 

Also, both newspapers offered scarce coverage to the third-party candidates. This was 

probably because newspapers largely frame presidential election as a two-way contest between 

an incumbent and another candidate with higher chances of winning. Secondly, as Chomsky & 

Edward (1988) point out, commercial news media are profit and power driven and do not 

necessarily devote themselves to the service of public interest. This means that they are more 

likely to concentrate on candidates with a potential to generate revenue in terms of copy sales, 

and these are people common in the public domain. This served in the interest of the main 

challenger Besigye who had faced off Museveni in the previous three elections. Also by 

extension, narrowing an election in terms of two candidates saves media houses coverage 

resources mostly likely to be incurred if there are more than two formidable candidates running 

in a presidential campaign. 

Results suggested that the government newspaper focused more on the positive news 

stories than the private-owned newspaper. This implied an effort from New Vision to offer a 

positive-spin and frame the health of the nation in good light and portray a positive picture of the 

country under the Museveni regime. 

 Further, the results showed that the top three issues that captivated the attention of both 

newspapers in the presidential cycle were identical-- suggesting that the economy, corruption, 

and infrastructure were framed in the coverage as central issues of concern for the ordinary 



34 

Ugandan electorate. The prominence given to such “bread and butter issues” was similar to the 

findings of other studies (Waldhahl, 2004). 

 Since ideological bias can looked at in terms of favorability of one side over the other 

(Groeling & Kernell, 1998), both newspapers demonstrated ideological bias—New Vision 

framed the ruling party candidate more favorably and Daily Monitor framed the president less 

favorably and the opposition candidates more favorably than president Museveni. This finding 

conformed to earlier studies done in Zimbabwe (Waldhahl, 2004), Tanzania (Chaligha, 2002) 

and in Uganda (Pavia, 2006).  

 Limitations: One of the limitations to the study was that images were not analyzed. 

Whereas images have the potential to convey electoral messages, LexisNexis the available 

choice to retrieve printed articles and does not retrieve images. This provides an opportunity for 

further research into this area on the selection of images for political communication tools during 

elections.  Secondly, although two newspapers were selected for this study based on the reasons 

cited, these study findings’ cannot be generalized to all media.  Perhaps in future more 

newspapers could be added to offer a more clear understanding for how different newspapers 

cover the same presidential campaign period.  

The primary conclusion of this study is that both structural and coverage bias were at the 

heart of both New Vision and Daily Monitor’s coverage of the presidential election. New Vision’s 

coverage bias centered on incumbent president Museveni’s manifesto, while Daily Monitor’s 

coverage bias centered on the opposition’s main concern of the unevenness of the political 

playing field due to electoral crimes. Therefore, to call the privately owned newspaper 

“independent” might be somewhat a misnomer since the “independence” of a newspaper is 

usually reference to freedom from government control, but not from private interests as results of 



35 

this study demonstrated that Daily Monitor exhibited a notable selection bias toward the 

opposition’s policies.  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



36 

 

REFERENCES 

Chaligha A. (2000). Ethics in multiparty elections in Tanzania. Journal of social philosophy,  

 (31), 519- 523. 

Chang C, (2009), Political Communication in Taiwan Journal of Information Technology &  

 Politics (06), 72-93 

Croteau, D., Hoynes, W. (2003). Media/ Society: Industries, Images, and audiences. Thousand  

 Oaks, CA: Pine Forge Press. 

D’Alessio, D., & Allen, M.: Media Bias in Presidential Elections: A Meta Analysis. Journal of  

 Communication, 50(4) 133-156. 

Donohew, L. (1967). Newspaper Gatekeepers and the Forces in the News Channel. The Public  

 Opinion Quarterly, 30(1) 61-68. 

Electoral Commission (2012). Uganda Electoral Commission. Retrieved online November 8,  

 2012 from http://www.ec.or.ug/regdparty.html 

Entman, R, M. (1993) Framing: Towards clarification of a fractured paradigm. Journal of  

 Communication 43(4), 51-58 

Herman E., and Chomsky N. (1988) Manufacturing Consent: The Political Economy of the Mass  

 Media. NY: Pantheon Books 

Frere M. (2007) Media and Conflicts in Central Africa, CO: Lynne Publishers.  

Frère M. (2011) Covering Post-Conflict Elections: Challenges for the Media in Central Africa,  

 Africa 

Spectrum (46)1 3-32 Graber, D, A. (2006). Mass Media and American Politics. Washington,  

 DC.: CQ Press. 



37 

Heacock R. (2009). Mobile Activism in African Elections, A Comparative Case Study Retrieved  

 5/1/11 from http://www.digiactive.org/research/mobile-activism-in-african-elections-a-  

 comparative- case-study/ 

Groeling, T., & and Kernell, S. (1998). Is the Network News Coverage of the President Biased? 

 The Journal of Politics, 60(4) 1063-1087.  

Hofstetter, C. R. (1976). Bias in the News: Network Television Coverage of the 1972 Election  

 Campaign. Columbus, OH: Ohio State University Press.  

Hofstetter, C.R., & Buss., T. F. (1978). Bias in Television News Coverage of Political Events. A 

 Methodological Analysis. Journal of Broadcasting (22), 517-530  

Internet World Statistics (2012). Retrieved online November 8, 2012, from 

 http://www.internetworldstats.com/stats.htm  

Iyengar, S., Kinder, D. R. (1987). News that matters: Television and American opinion. Chicago: 

 University of Chicago Press.  

Jackson A. N., Lilleker D., (2009) Building an Architecture of Participation? Political Parties and 

 Web 2.0 in Britain, Journal of Information Technology & Politics (06), 232-250.  

Karan, K., Eddie C.Y., Kuo, & Lee S.H. (2005). Singapore General Elections, 2001: Study of the 

 Media, Politics and Public. Singapore: Asian Media and Information Center. Karan K., 

Jacques D. Gimeno & Tandoc, Jr (2010). The Internet and Mobile Technologies in 

 Elections Campaigns: The GABRIELA Women’s Party During the 2007 Philippine 

 Elections. Journal of Information Technology & Politics (06), 326-328  

Kavita K., (2009), Political Communication in India, In L. Willnat, & A. Aw (Eds.), Political  

 communication in Asia (pp. 191-215). New York: Routledge. 

Kirevu B., & Ngabirano, G. (1999) The Growth and Development of Media in Uganda.  



38 

 [Unpublished manuscript] 

Lowry, D. T. (1986). Establishing Construct Validity of the Hayakawa-Lowry News Bias  

 Categories. Journalism Quarterly, 63(3), 573-580. 

Lowry, D. T., & Shidler, J. A. (1995). The sound bites, the biters, and the bitten: An analysis of  

 network TV news bias in campaign '92. Journalism & Mass Communication Quarterly,  

 72(1), 33-44. 

Lott, J.R., & Hassett, K.A. (2004). Is News Coverage of Economic Events Politically Biased?  

 Washington D.C.: American Enterprise Institute Press. 

Lowry, D. T. (2008). Network TV News Framing of Good vs. Bad Economic News under  

 Democrat and Republican Presidents: A Lexical Analysis of Political Bias. Journalism and  

 Mass Communication Quarterly, 85(3), 483-498. 

Meseret R., (2000), US Coverage of the 1994 Elections in South Africa, International  

 Communication, 523-536. 

McCombs, M. E., & Shaw, D. L. (1972). The agenda-setting function of mass media. Public  

 Opinion Quarterly, 36(2), 176–187. 

Reporters Without Borders, Introduction Africa-Annual Report (2007) Retrieved from the  

 internet October 29, 2012 http://www.rsf.org/rubrique.php3?id_rubrique=660. 

Scheufele, Dietram A; Tewksbury, (2007) Framing, Agenda Setting, and Priming: The Evolution  

 of Three Media Effects Models, Journal of Communication (57) 1, 9-12 

McCarthy, J.D., McPhail, C., & Smith, J. (1996). Images of Protest: Dimensions of Selection  

 Bias in Media Coverage of Washington Demonstrations, 1982 and 1991. American  

 Sociological Review 61(3), 478-499. 

McKain, A. (2005). Not Necessarily Not the News: Gatekeeping, Remediation and the Daily  



39 

 Show. The Journal of American Culture, 28(4), 415-430 

Nation Media Group (2012). Retrieved online November 8, 2012 from  

 http://www.nationmedia.com/# 

Niven, D. (2003). Objective Evidence in Media Bias: Newspaper Coverage of Congressional  

 Party Switchers. Journalism & Mass Communication Quarterly, 80(2), 311-326.  

Schiffer, A.J. (2006). Assessing Partisan Bias in Political News: The Case(s) of Local Senate 

 Election Coverage, Political Communication, (23), 23-39. 

Smith, J., McCarthy, J.D., McPhail, C.Augustyn, B. (2001). From Protest to Agenda Building: 

 Description Bias in Media Coverage of Protest Events in Washington D.C. Social Forces, 

 79(4)1397-1423.  

Tabaire B. (2007). The Press and Political Repression in Uganda: Back to the Future? Journal of 

 East African Studies 1(2) 193-211  

Temin J., Smith, Daniel, (2002). Media Matters: Evaluating the Role of the Media in Ghana’s 

 2000 Elections. African Affairs (101) 405, 585-592 

 Uganda Bureau of Statistics (2012). Retrieved online November 8, 2012 from  

 http://www.ubos.org/ Vision Group. (2012).  

Vision Group (2012) Retrieved online November 8, 2012, from  

 http://www.visiongroup.co.ug/  

Waldahl R., (2004), Politics and Persuasion: Media Coverage of Zimbabwe’s 2000 Elections, 

 Journal of African media Studies, (1), 173-177 

Zittel T., (2009) Lost in technology? Political Parties and the online Campaigns of Constituency  

 Candidates in Germany’s Mixed Member Electoral System, Journal of Information  

 Technology & Politics, (6), 298-311 



40 

Waldmann, P., & Devitt, J. (1995). Newspaper Photographs and the 1996 Presidential Elections:  

 The Question of Bias. Journalism & Mass Communication Quarterly, 75(2), 302-311. 

White, D. M. (1950). The Gatekeeper: A Case Study in the Selection of News. Journalism  

 Quarterly (27),383-390. 

World Bank (2012) Retrieved online November 8, 2012, from  

http://www.worldbank.org/en/country/uganda 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 
 
 
 
 
 
 
 
 

 



41 

 
VITA 

 
Graduate School 

Southern Illinois University 
 

Bob R. Roberts       
 
bobkatende@yahoo.com 
 
Makerere University Kampala, Uganda 
Bachelor of Arts in Mass Communication, January 2010 
 
 
 
Research Paper Title: Media Coverage of the 2011 Presidential Elections in Uganda: A 
Comparative Content Analysis of New Vision and Daily Monitor Newspapers 
  
 
Major Professor:  Karan Kavita, PhD 
 
Publications: Eng B., Katende, B.R., Lowry, D.T., & Subramanian, R. (2012). Opinion Polling, 
Relative News Bias and the Modern Presidency: Analyzing Story Tone in the Network TV News 
Coverage of Bush vs. Obama 
  
 
 

 


	Southern Illinois University Carbondale
	OpenSIUC
	Fall 11-9-2012

	Media Coverage of the 2011 Presidential elections in Uganda: A comparative content analysis of New Vision and Daily Monitor newspapers
	Bob Roberts Katende
	Recommended Citation


	NEW TITLE
	Appru
	Abstract
	Dedication
	Acknowledgments
	Monday-TableofContents-2
	Monday-ListofTables-1
	Monday-corrections

